tom banner

På tempelplatsen

På tempelplatsen

Tisdagen – kring templet

Bland annat Matt 21:20–25:46, Mark 11:20–13:37

Under tisdagen går Jesus återigen från Betania in till templet, de passerar fikonträdet som nu är dött och resten av dagen lägger han på att undervisa och bemöta argument. Dels i tempelområdet men han avslutar dagen med talet om framtiden på Olivberget, varifrån man har god utsikt över templet. Tisdagen är väldigt mycket textmassa eftersom vi har en hel del av Jesus undervisning från just denna dag. Anders Sjöberg menar att av de fyra evangeliernas 89 kapitel så är inte mindre än 11 om vad Jesus gör just denna dag. 

 

Jag tänker inte ge mig på att sammanfatta allt Jesus säger under denna intensiva dag. Jag vill istället lyfta de lärjungar som följer honom och försöka sätta mig in i deras situation. På morgonen går de upp. De har två mycket händelserika dagar i färskt minne. Först Palmsöndagen där Jesus togs emot som Messias, men där ryktena säkert redan börjat ljuda: "Vad ska romarna göra?" "Hur kommer det judiska högsta rådet reagera?". Inget tycks dock hända och på måndagen rensar Jesus i templet. Med spänning, förväntan och troligen rädsla kliver de upp på tisdagen. Var ska de gå idag? Herodes palats? Ska de kasta ut romarna? Ska han göra något stort mirakel på tempelplatsen? Vad ska ske? De har samtidigt en gnagande känsla om att det där talet om att han ska behöva tas till fånga och dödas kan bli verklighet. 

På väg upp mot Jerusalem går de förbi fikonträdet och Jesus anknyter nu till det. Jesus behåller under sin sista tid en tydlig kontakt med sina närmaste, de får många stunder ensamma med honom för att få djupare förklaringar. Han vill inte lämna dem vind för våg. Han svarar på deras frågor och visar att han har omsorg om dem, trots att hans stora stund är kommen. Det är ledarskap och omsorg att inspireras av för alla ledare!

Väl på tempelplatsen får de lyssna när han bemöter människor. Han får försvara sin auktoritet, han berättar liknelser och han undslipper skickligt alla försök att försäga sig så romarna får något att anklaga honom för. Jesus argumentationsförmåga ger en strålande inblick i hur han bemöter olika frågor på rätt sätt, inte alltid samma sätt. Jesus ser till hjärtat hos de som frågar och ibland ger han raka svar, ibland inlindade, ibland direkt avledande. Men alltid med fokus på Guds rike och det han kommit för att göra. Det bränner till både trosmässigt och politiskt ett par gånger. 

När Jesus lämnar tempelplatsen efter en lång dag är det sista gången han talat till folket, hans offentliga gärningar är i ett perspektiv över. Tillsammans med lärjungarna går han upp på Olivberget och med blicken utöver ett Jerusalem som laddar för påskhögtiden håller han sitt framtidstal. Han svarar på frågor från lärjungarna och allvaret ligger tungt över samtalet. Han förbereder dem på tuffa tider men också på sin återkomst.

Väl hemma i Betania går lärjungarna och lägger sig. En intensiv och troligen lite stökig dag är över. Känslan av att något stort är på gång har befästs men samtidigt återkommer Jesus till att det kommer gå genom lidande och frågan är hur många som sover gott den natten. Det är troligen ingen hemlighet var de håller hus och det finns ingen garanti att de inte blir väckta mitt i natten av vakter som är redo att föra bort dem till förhör. Några av dem sover säkert med svärd intill bädden. 

Olof Brandt

Ps. Kronologin under påsken är svår att göra exakt eftersom den finns flera möjligheter när vi försöker sammanfoga de fyra evangeliernas skildringar till en enda. Kronologin i dessa inlägg bygger på Anders Sjöbergs bok "I korsets tecken". 

Tar jag det på tillräckligt stort allvar?
Se vi går upp till Jerusalem

Relaterade inlägg

Svenska Bibelsällskapet - Box 1235, 751 42 Uppsala - 018 - 18 63 30 - info@bibeln.se