tom banner

Den tomma graven ger stora konsekvenser

Den tomma graven ger stora konsekvenser

Söndag – Den första dagen!

Mark, Matt, Joh

Söndagen uttrycker Johannes som den första dagen i veckan! Det är en vändpunkt i hela historien, något helt nytt har brutit in i världen. Guds rike är här, på riktigt, men inte fullt ut ännu. Det är så stort att jag egentligen vill sluta skriva här och bara stanna inför det oerhörda. Men då hade bloggtexten inte blivit så givande för er som läser så några saker till innan vi får stanna upp och fascineras. 

Just den första dagen är en intressant markering av Johannes. Kopplingen till Första Moseboken är intressant och säkert medveten. (Tack till NT Wright som visat mig detta).

  • På sjätte dagen skapar Gud människan. >> På fredagen ställer Pontius Pilatus Jesus inför folket och säger "Se människan".
  • På sjunde dagen vilar Gud. >> På lördagen ligger Jesus död och begraven.
  • Dagen efter den sjunde, första dagen "i" skapelsen. >> På söndagen uppstår Jesus, den första dagen i veckan av den förnyade skapelsen! Något nytt, stort och oerhört har börjat!

Alla möten som beskrivs i texterna efter uppståndelsen är för mig bland de finaste Bibeln har, jag vet att jag säger det ofta (att jag har favorittexter) men nu är det dags igen. Alla möten med sörjande, förvirrade och oförstående människor. Det känns verkligen som ett mänskligt kaos där Jesus kliver rakt in och säger sitt "Frid!". För mig ger det vila mitt i det kaos som jag kan uppleva. Mitt i min sorg, förvirring och oförståelse. Den Uppståndne är fortfarande fridsgivande.

Vid frukosten idag läste vi uppståndelsetexten ur Johannes. Sexåringen rättade mig snabbt med att: "det skulle vara tre kvinnor, inte en!". Dessa texter är bland de svårare att få säker koll på kronologin i och många försöka har gjorts. Vem var först? Hur gick de sen? Vem kom tillbaka? Vi får helt enkelt vila i att vi inte för det exakta händelseförloppet klart för oss. Men det gör inget, budskapet i texten hänger inte på helhetsbilden i detta fall. Så ta ett djupt andetag, släpp historieprofessorn i dig några minuter, kliv in i berättelsen, ställ dig bredvid alla förvirrade människor och möt Jesus. Han är där!

Tro nu inte för en sekund att jag säger att detta inte skulle kunna säkerställas historiskt, det är inte min poäng alls och det finns spaltmeter med god litteratur på ämnet (Stefan Gustavsson släpper t ex sin bok "Skeptikerns guide till Jesus del 2 i dagarna). Men denna påsk ska i alla fall jag inte lägga mitt fokus där. Jag vill bara vara närvarande.

Till sist vill jag ge mig ut på promenad, eller snarare fortsätta den vandring vi i Anta utmaningen redan har åtagit oss att göra. Det är nästan tre kvartal kvar av vår vandring in mot målet som jag har satt mig för. Som ofta när jag tänker på bibelläsning så landar jag därför till sist i Emmausvandrarna. De går där förvirrade (som jag många gånger är), med dem vandrar Jesus och lägger ut skrifterna. Den relationen blir jag också erbjuden. Om jag vill, så läser Jesus gärna Bibeln med mig, lägger ut och visar. Vilken nåd och välsignelse! 

Och nu, äntligen, vill jag säga det: "Kristus är uppstånden, ja han är sannerligen uppstånden, Halleluja!"

Glad påsk!

Olof Brandt

Ps. Kronologin under påsken är svår att göra exakt eftersom den finns flera möjligheter när vi försöker sammanfoga de fyra evangeliernas skildringar till en enda. Kronologin i dessa inlägg bygger på Anders Sjöbergs bok "I korsets tecken

Vad ska vi göra med Josua egentligen?
De lånade krubba...

Relaterade inlägg

Svenska Bibelsällskapet - Box 1235, 751 42 Uppsala - 018 - 18 63 30 - info@bibeln.se